חמש השאלות
לכל טקסט יש מטרה. בין שמדובר בכתבה עיתונאית בין שמדובר בספר, בשלט חוצות או בסרט קולנוע – כל טקסט מנסה להעביר לנו מסר.
בעזרת חמש שאלות פשוטות נוכל לנתח כל טקסט ולהבין מה המסר שהכותב רוצה למסור לנו וכיצד הוא מנסה לעשות זאת!
  • מי יצר את המסר?
    חשוב לבדוק מי יצר את המסר שלפנינו, כדי להעריך את מידת האמינות שלו ולבחון את מטרתו. לדוגמה, האם זו חברה מסחרית? אם כן, כנראה היא מעוניינת לגרום לנו לקנות את מוצריה.
  • מה מטרת המסר?
    למסרים המועברים בתקשורת יש שלוש מטרות עיקריות: לתת לנו מידע, לשכנע אותנו לעשות משהו או לבדר אותנו. איזו מבין המטרות מתאימה למסר שלפנינו?
  • מי קהל היעד של המסר?
    מסרים שונים מתאימים לקהלים שונים. לדוגמה, מסר המופנה לילדים שונה ממסר המופנה למבוגרים. שימו לב, אל מי המסר שלפניכם מופנה וכיצד הוא בנוי כדי להתאים לקהל היעד שלו.
  • באילו שיטות מנסים לשכנע אתכם?
    כיצד מנסים יוצרי המסר למשוך את תשומת לבנו? האם הם מצחיקים אותנו? מפחידים אותנו? כיצד מנסים לגרום לנו להזדהות עם המסר ולחשוב שהוא נכון? כדאי לעצור ולחשוב כיצד שיטות השכנוע משפיעות עלינו.
  • מה לא נאמר במסר?
    ולסיום, תמיד כדאי לבדוק אילו דברים חשובים חסרים במסר. שום מסר אינו מספר הכול. לפעמים חסרים פרטים חשובים. לפעמים לא מספרים את כל האמת או שלא מתארים את כל התמונה. נסו לשאול את עצמכם מה חסר במסר? ומדוע זה חסר?
סביבות
על האתר
כלים
שתפו
תנאי שימוש|© כל הזכויות שמורות למדינת ישראל ולעמותת סנונית לקידום החינוך המתוקשב gov על הגובה!